امروزه تولید محتوا به یکی از اصلیترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال در بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است. چرا که بازاریابی محتوا روشی اثبات شده در تعامل با مشتری محسوب میشود و طبق آمار، ۶۲ درصد نسبت به بازاریابی سنتی کم هزینهتر است. با این حال، استراتژی محتوا با انتشار محتوا به پایان نمیرسد؛ بلکه نیازمند مدیریت درست است که میتواند در قالب ابزاری با عنوان تقویم محتوا صورت بگیرد.
تقویم محتوا یک گاه شمار یا تقویم است که محتواهایی که میخواهید منتشر کنید، به همراه زمان انتشار هر کدام، در آن درج شده است. ایجاد و مدیریت تقویم محتوا میتواند با نرم افزارهای بازاریابی محتوا، یا تنها با طراحی یک تقویم معمولی در اکسل یا بر روی کاغذ صورت بگیرد. تقویم محتوا میتواند کمی جامعتر باشد و نوع محتوا، مثل متنی یا ویدیویی، یا زمان انتشار در شبکههای اجتماعی را نیز شامل شود. تقویم محتوا نه تنها برای کسب و کارها و بازاریابان محتوا، بلکه برای نویسندگان، ناشران، صفحات اجتماعی و مدیران نیز کارآمد است.
تقویم محتوا میتواند از چند جهت باعث پیشرفت فرایند استراتژی تولید محتوا شود. پیش از همه، این ابزار به شما زمان میدهد تا درباره محتوایی که قصد نگارش آن را دارید، به درستی فکر کنید. در واقع، تفاوت اصلی نویسندگان حرفهای با سایرین، این است که نویسندگان معمولی شاید یک ساعت را تنها برای نوشتن یک پاراگراف صرف کنند، چرا که کاملا نمیدانند قرار است درباره چه چیزی بنویسند. در حالی که نویسندگان حرفهای نسبت به موضوع تسلط دارند.
با کمک تقویم محتوا میتوان تمام ایدهها را به صورت سازماندهی شده در یک جا مشاهده کرد. اگر میزان محتوای مورد نیاز و انواع آن را مشخص کرده باشید، در این صورت تنها کافی است دست به نوشتن بزنید و نیازی نیست برای پیدا کردن محتوای مناسب وقت تلف کنید. تقویم محتوا شما را پیش از نوشتن محتوای جدید، نسبت به موضوع جدید آماده میکند.
در همین حال، با داشتن یک تقویم سازماندهی شده، برنامه ریزی آسانتر از معمول میشود. در این صورت لزومی برای تعیین دوباره استراتژی درباره محتوایی که باید بنویسید و تاریخ و پلتفرم انتشار وجود ندارد و در برنامهتان ثبات برقرار میشود. مطالعات نشان میدهد، ۲۷ درصد از مشتریان میگویند، محتوای منتشر شده بدون نظم زمانی و با کیفیت پایین باعث میشود تا این باور در آنها القا شود که آن برند بهروز نیست و همگام با عادات مشتریان پیش نمیرود.
۲۷ درصد از مشتریان میگویند، محتوای منتشر شده بدون نظم زمانی و با کیفیت پایین باعث میشود تا این باور در آنها القا شود که آن برند بهروز نیست و همگام با عادات مشتریان پیش نمیرود.
سازمان دهی محتوا تنها منجر به صرفه جویی در زمان نمیشود. هر چند که زمان به تنهایی میتواند پیشرفت زیادی به همراه داشته باشد. ویژگیهای متعدد دیگری نیز هست که در ادامه به آنها میپردازیم.
· اول از همه، میتوان گفت با داشتن یک برنامه منظم میتوانید در شرایط متفاوت بهتر تصمیم گیری کنید که در رویدادها و شرایط غیر منتظره بسیار کارآمد است. همچنین همکاری بین اعضای تیم با وجود یک لیست منظم چندین برابر آسانتر میشود. چرا که همه چیز با نظم کامل از پیش مشخص شده است.
· از دیگر ویژگیهای تقویم محتوا این است که برای تولید محتوای همیشه سبز به کمکتان میآید. محتوای همیشه سبز به آن دسته از پستهایی گفته میشود که وابسته به زمان محدودی نیستند. یعنی مخاطب در هر زمان به سراغشان میآید. این محتواها بهترین دوستان بازاریابان به حساب میآیند و با کمک تقویم محتوا میتوانید آسانتر به آن دسترسی داشته و با انتشار یا اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی، استفاده چندباره و بهینهتری ببرید.
· علاوه بر این، در یک تقویم، پستها بر اساس انواعی که خودتان مشخص میکنید قابل مرتب سازی هستند که میتواند بر اساس هدف (مانند محتوای محصول محور، محتوای آموزشی یا…) یا دسته بندی مشخص شود. از این رو میتوانید بازخورد هرکدام از محتواها را با توجه به فاکتورهایی مانند ماه، روز یا ساعات مختلف بررسی کنید و از آمار بدست آمده برای پستهای آینده بهره ببرید.
· ویژگی دیگر تقویم محتوا که به کمک بازاریابان میآید، کمک برای نه گفتن به پروژههای غیر ضرورری است. در صورتی که یک فهرست مشخص از محتوا داشته باشید، میتوانید بهتر تصمیم گیری کنید که پروژه جدیدی را به فهرست خود اضافه کنید یا خیر. این ویژگی نیز در ثبات استراتژی تولید محتوا اثرگذار است.
منبع: https://faramohtava.com/editorial-calendar/
اگر تصمیم گرفتهاید تولید محتوای مجموعه یا شرکت خود را برونسپاری کنید، یافتن پاسخ این سوال مهم و اساسی حتما شما را به خود مشغول خواهد کرد. در بازار کنونی شاید عنوان بهترین شرکت تولید محتوا به طور کلی موضوعیت نداشته باشد؛ چرا که هر شرکتی ممکن است مزایا و معایب خود را داشته باشد یا در بهترین حالت ویژگیها و روال کاری یک شرکت با آنچه شما نیاز دارید تناسب نداشته باشد. بنابراین اگر این سوال را این گونه تغییر دهیم که چگونه مناسبترین شرکت تولید محتوا را انتخاب کنیم، شاید بهتر و منطقیتر باشد.
معمولا بیشتر شرکت های تولید محتوای الکترونیکی رویه کاری مشخص و یکسانی دارند که برای انواع مشتریان خود در نظر گرفتهاند. در حال حاضر چندین نوع شرکت تولید محتوا در ایران فعالیت میکند که تنوع آنها برحسب رویههای کاری آنهاست.
اگر تصمیم گرفتهاید تولید محتوای مجموعه یا شرکت خود را برونسپاری کنید، یافتن پاسخ این سوال مهم و اساسی حتما شما را به خود مشغول خواهد کرد. در بازار کنونی شاید عنوان بهترین شرکت تولید محتوا به طور کلی موضوعیت نداشته باشد؛ چرا که هر شرکتی ممکن است مزایا و معایب خود را داشته باشد یا در بهترین حالت ویژگیها و روال کاری یک شرکت با آنچه شما نیاز دارید تناسب نداشته باشد. بنابراین اگر این سوال را این گونه تغییر دهیم که چگونه مناسبترین شرکت تولید محتوا را انتخاب کنیم، شاید بهتر و منطقیتر باشد.
معمولا بیشتر شرکت های تولید محتوای الکترونیکی رویه کاری مشخص و یکسانی دارند که برای انواع مشتریان خود در نظر گرفتهاند. در حال حاضر چندین نوع شرکت تولید محتوا در ایران فعالیت میکند که تنوع آنها برحسب رویههای کاری آنهاست.
چگونه بهترین یا مناسبترین شرکت تولید محتوا را انتخاب کنیم؟
شرکت های تولید محتوا به چند دسته اندک تقسیم میشوند:
· شرکت های تولید محتوای الکترونیکی که ثبت سفارش آنلاین دارند.
· آژانسهای دیجیتال مارکتینگی که سرویس تولید محتوا هم دارند.
· سایتهای ترجمه که هم بیشتر ترجمه انجام میدهند و در کنار آن سرویس تولید محتوا هم دارند.
· گروههای تولید محتوای غیر رسمی
· شرکتهای مستقل تولید محتوا که ثبت سفارش آنلاین ندارند.
هر یک از انواعی که برشمردم یک رویه کاری مشخص را دنبال میکنند که معمولا برای همه مشتریها یکسان است.
در نوع اول یعنی شرکت های تولید محتوای الکترونیکی که ثبت سفارش آنلاین دارند، مشتریان گزینههای مورد نظر خود را که میخواهند در محتوای سفارشیشان انجام شود انتخاب میکنند، برآورد هزینهها را مشاهده میکنند و اطلاعات لازم مانند کلمههای کلیدی، عنوان و … را وارد میکنند و در نهایت با پرداخت هزینه و برآورد زمانی سفارش خود را ثبت میکنند. معمولا امکان خرید پکیج از پیش طراحی شده محتوا هم در این شرکتها فراهم است. به این معنی که مثلا برای یک ماه میتوانید ۱۰ مقاله با مشخصات یکسان خریداری کنید. اگر میخواهید درباره قیمت تولید محتوا بیشتر بدانید مقاله قیمت تولید محتوا چقدر است و عوامل تاثیرگذار بر آن چیست؟ را مطالعه کنید.
در نوع دوم یعنی تولید محتوا توسط آژانسهای دیجیتال مارکتینگ یا از همین روش استفاده میشود یا تولید محتوا در قالب یک پکیج تبلیغاتی چند جانبه گنجانده میشود.
در نوع سوم که به نظر میرسد نسبت به دو نوع اول، کمتر تخصصی باشد، در کنار مترجمان سایت، برخی تولیدکنندگان محتوا هم فعالیت میکنند و میتوانند محتوای سفارشی شما را انجام دهند. طبیعتا هر چه از میزان عمومی بودن یا چند وجهی بودن فعالیت یک مجموعه بیشتر شود، از میزان تخصصی بودن آن کاسته میشود.
در این مدل، شرکت تولید محتوا هزینه مناسب تری دارد و محتوای تولید شده توسط آن ارزش بیشتری دارد زیرا از منابع معتبر زبان های دیگر استخراج می شود و محتوا صرفا برای شما تولید می شود.
برگرفته از https://vajeban.com/blog/%d8%b3%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%ad%d8%aa%d9%88%d8%a7/
نامه نگاری و نوشتن نامه ها هیچوقت قدیمی و از کار افتاده نمی شوند. با این حال، نسل جدید نامه ها که نامه های الکترونیکی یا همان ایمیل ها هستند جای نسل قدیمی را گرفته اند و حالا با افزایش چشم گیر سرعت و کارایی، نه تنها برای ارتباطات شخصی بلکه برای امور کاری و تجاری و در بازاریابی دیجیتال نیز استفاده می شوند. ایمیل ها بسیار سریع هستند و قابل دسترس بودن آن ها این ابزار را به پر سرعت ترین راه ارتباطی بدون داشتن سرویس یا برنامه خاصی تبدیل کرده است.
با انتخاب صحیح راه های تجارت آنلاین ، برندها نه تنها می توانند از فرصت های مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده کنند، بلکه می توانند از همین طریق، مخاطبین معمولی را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. ایمیل مارکتینگ از جمله مؤثرترین راه ها برای موارد گفته شده است. بازاریابی ایمیلی به شما کمک می کند تا محتوای مخصوص کسب و کار خود را بخش بندی کرده و به خوبی آن را بر مبنای مخاطبین خود شخصی سازی کنید.
شهرت یک برند به واسطه ویژگی های عمومی و تجاری آن شناخته می شود. بنابراین زمانی که برای مخاطبین خود ایمیل ارسال می کنید، به یاد داشته باشید که حتماً از لوگوی برند و دیگر آیتم های بصری بهره مند شوید. اما بهتر است هر بار این تصاویر را تغییر ندهید. رنگ لوگو و تصاویر در تمامی ایمیل ها باید یکسان و ثابت باشند تا در ذهن کاربران ذخیره شوند و در نتیجه آن ها بتوانند به سرعت ایمیل های شما را از دیگر ایمیل ها تشخیص دهند.
ویژگی های یک برند در شهرت آن تأثیر مستقیم دارد. این تأثیر روی مخاطبین شما به واسطه محصولات یا خدمات برند شما اعمال می شود. اگر آن ها برای انتخاب یک محصول یکسان از بین دو برند مختلف مردد باشند، سراغ برندی خواهند رفت که آن را پیش از این نیز دیده و شناخته اند. این رفتارشناسی کاربران و مشتریان امروزیست که بارها و بارها توسط سازمان های گوناگون ثابت شده است. طبق نتایج، درصد بسیار کمی از این افراد سراغ برند و چیزهای جدید می روند اما اغلب آن ها چیزی که می شناسند را انتخاب می کنند.
بنابراین گفته ها، شما می بایست روی شهرت برند خود تمرکز کنید. بازاریابی ایمیلی برای این مورد نیز کاربرد دارد. یکی از ابزارهای پر استفاده در این زمینه، خبرنامه ها هستند. خبرنامه یا Newsletter ابزاری است که وب سایت های موفق بهره زیادی از آن می برند. خبرنامه فرم ساده ای از ثبت نام برای کاربران است. آن ها با ثبت ایمیل خود در آن، به عضویت خبرنامه شما در می آیند. سپس از این طریق، از آخرین رخدادها و پیشنهادهای ویژه برندها بهره مند می شوند. استفاده از این سیستم به حضور پر رنگ شما در نظر کاربران کمک شایانی می کند.
در مبحث تجارت آنلاین مفهومی با عنوان Customer Retention یا حفظ مشتری وجود دارد. این مبحث یک استراتژی برای برندها و صاحبان مشاغل می باشد تا به واسطه آن بتوانند کاربران معمولی را به مشتری تبدیل کرده و مشتریان را در حوزه سرویس ها و محصولات خود تا بیشترین زمان ممکن محفوظ نگه دارند. مسلماً این ایده آل ترین حالت برای هر تجارتی می باشد. هیچکسی نمی خواهد مشتریانی که به سراغش می روند فقط یک بار از آن ها خرید کنند. همه مشاغل به دنبال مشتریان وفادار و ثابت هستند..
خیلی از مواقع مشتریان وفادار نیز در صورت مشاهده کمبود فعالیت و عدم تشویق آن ها توسط شما، سرد شده و ممکن است وفاداریشان نسبت به شما را از دست بدهند. بازاریابی ایمیلی اینجا نیز به کمک شما می آید. اگر شما در زمان مناسب، به مقدار مناسب ایمیل های کاربردی را برای مشتریان خود ارسال کنید، آن ها مجدداً به سمت شما بر می گردند. در بسیاری از موارد، انجام صحیح این کارها حتی می تواند منجر به تبدیل شدن این مشتریان به حامیان اصلی شما شود. در این صورت آن ها بدون دخالت شما برایتان بازاریابی خواهند کرد و تبلیغ مؤثری برای خدمات و محصولات شما خواهند بود.
به عنوان یک برند، ایمیل مارکتینگ باید شبیه به ویترینی از چیزهایی باشد که شما به دست آورده اید و نشان دهنده آشنا بودن شما با صنعت کاری خودتان است. ارائه آموزش های با ارزش و اطلاعات مفید، می تواند به پایه گزاری اعتبار شما کمک زیادی کند که نتیجه آن افزایش ارزش نام تجاری شما خواهد شد. اگر ایمیل های شما با ارزش باشند، شانس اینکه آن ها توسط کاربران با دیگران به اشتراک گذاشته شوند نیز وجود دارد و در نتیجه ارزش های برند شما بیشتر و بیشتر گسترش پیدا می کند.
از جمله روش های معتبر کردن نام تجاری با بازاریابی ایمیلی ، ارسال اطلاعات دقیق محصولات یا سرویس هایی است که کاربران به دنبال خرید آن ها هستند. شما حتی می توانید آخرین اخبار مربوط به صنعت کاری خود را برای آن ها ارسال کنید تا با این کار نیز ارزش برندتان را افزایش دهید. اما باز هم تکرار می کنیم، زیاده روی در این موارد به راحتی تمام زحمات شما را به باد خواهد داد. بنابراین در زمان های مناسب و به مقدار مناسب اقدام به ارسال این ایمیل ها کنید.
زمانی که شما به شخصی اعتماد داشته باشید، وارد شدن به یک رابطه با آن شخص برای شما بسیار راحت تر خواهد بود. این گفته در مورد کاربرانی که در حال ارزیابی برند شما هستند نیز صدق می کند. اگر شما می خواهید اعتماد آن ها را جلب کنید، باید روی برقراری ارتباط با آن ها به صورت هدفمند و ایده آل برنامه ریزی کنید. ایمیل مارکتینگ این کار را برای شما راحت تر می کند. فرقی ندارد که مشتری شما یک مشترک جدید است یا یکی از مشتریان قدیمی، ایمیل هایی که شما برای آن ها ارسال می کنید به آن ها در شناخت تدریجی شما و در نتیجه اعتماد به شما کمک می کند. به عبارت ساده تر، ایمیل ها می توانند روابط را پرورش دهند!
ایمیل های خوشامد گویی یکی از راه های ساده و جالب برای تقویت روابط با کاربران است. برای مثال وب سایت خلاق Allrecipes که در زمینه دستور پخت و آموزش طبخ غذاهای بین المللی فعالیت می کند، برای مشترکین جدید یک ایمیل خوشامد گویی با توضیحاتی مختصر از نحوه کار این سایت می فرستد. سپس از مشترکین خود می خواهد تا اولویت های خود را در زمینه طعم غذاها، از طریق یک فرم اینترنتی برای آن ها ارسال کنند. بعد از اینکه کاربر اولویت های خود را مشخص کرد، لیست خبرنامه مختص آن کاربران به روز شده و دستور پخت ها و آموزش های مرتبط با آن طعم ها برایشان ارسال می شود.
منبع: https://modireweb.com/how-introduce-brand-with-email-marketing
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یکی از قدیمیترین و در عین حال تاثیرگذارترین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که برای هر کسب و کار اینترنتی که قصد پیاده کردن یک برنامه منظم بازاریابی دیجیتال دارد ضروری است.
بازاریابی ایمیلی یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار بوده و عاملی مهم در فروش محصولات و خدمات بهحساب میآید. شما با استفاده از بهترین روش های بازاریابی ایمیلی میتوانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید. در این مدل از بازاریابی دیجیتال شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را دریافت کنید، سپس از طریق سرویسهای ارسال ایمیل انبوه مانند میرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) برای آنها ایمیلهای هدفمند ارسال کنید. بازاریابی ایمیلی به اصضلاح همانند شمشیر دو لبه است. اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیلهای متوالی و بیارزش میتوانید مشتریان را از دست داده و همچنین به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.
ایمیل، ابزاری کاملاً انعطاف پذیر است که میتواند طیف گستردهای از محتواها را در خود جای دهد: متن، عکس، ویدئو، لینک، فایل. ایمیل تقریباً با هر پیغامی که بازاریاب بخواهد بفرستد و به هر طریقی که بخواهد آن پیغام را ارسال کند، سازگار است. بنابراین، تعجبی ندارد عدهای از بازاریابان خصوصاً در ایران بدون آنکه با ماهیت ایمیل مارکتینگ آشنا باشند، از آن به عنوان ابزاری دمِدستی و فقط صرف انجام دادن نوعی بازاریابی استفاده میکنند،
از حق هم نگذریم Email Marketing روشی مؤثر برای در ارتباط ماندن با مشتریان و همچنین ترویج و تبلیغ کسب و کار به نظر میرسد، اما به همین سادگی هم نیست. اجازه دهید برای شروع، تاریخچهای از بازاریابی ایمیلی برایتان بگویم چون باور دارم برای اینکه بدانیم ایمیل مارکتینگ چیست (همچنین به منظور خبره شدن در آن)، دانستن پیشینه در برداشتن گامهای بدون اشتباه بسیار موثر است.
با افزایش کاربران شبکههای اجتماعی، بسیاری دیگر دوران بازاریابی ایمیلی را تمام شده خطاب میکردند و میگفتند که باtید به شبکههای اجتماعی برای بازاریابی روی بیاوریم. همچنین این مسئله وقتی در ایران پررنگتر بود زیرا کمتر کسی ایمیل خود را چک میکرد اما شاید روزانه چندین بار به حساب شبکههای اجتماعی خود سر میزند. اما یک نکته مهم وجود دارد و این است که شبکههای اجتماعی افراد تغییر میکند و هر بازه زمانی در یکی فعال هستند اما ایمیل آنها تغییر نکرده و با همان ایمیل حساب شبکه اجتماعی میسازند. نهتنها در ایران که یک شبکه اجتماعی پس از معروف شدن فیلتر میشود، در همهجای دنیا شبکههای احتماعی در یک بازه زمانی خودشان ترند شده و حسابی کاربر جذب میکنند اما بعد از یک دوره ممکن است با اینکه کاربران حسابشان را پاک نکنند اما فعالیتشان بسیار کم خواهد شد. در دنیا امروزه فیسبوک و گوگلپلاس نمودار فعالیت کاربران درآنها منفی است اما یادمان نرود که فیسبوک بیش از یک میلیارد عضو دارد و همان نمودار منفی فعالیت کاربران از بسیاری از شبکههای اجتماعی رو به رشد، بیشتر است.
با توجه به این موارد شبکههای اجتماعی جایخود را به یک دیگر میدهند اما ایمیل افراد ثابت میماند. پس برنامهریزی بر روی بازاریابی ایمیلی بسیار با اهمیت بوده و در درازت مدت نتیجه بسیار خوبی دارد. البته هیچکس اهمیت شبکههای احتماعی را رد نمیکند و به برای آن هم یک تعریف به نام بازاریابی رسانه اجتماعی مطرح شده و باید به آن هم در برنامه دیجیتال مارکتینگ پرداخته شود اما نباید جای بازاریابی ایمیلی را بگیرد.
اولین قدم برای پیاده کردن برنامه بازاریابی ایمیلی برنامه ریزی است. تعیین استراتژی دیجیتال برای هر یک از شاخههای دیجیتال مارکتینگ ضروری بوده و در مدل هم باید برای خود مشخص کنید که برای چه میخواهید بازاریابی ایمیل خود را آغاز کنید؟ محصولی دارید و قصد دارید آنها را به فروش برسانید یا یک سایت خبری هستید و میخواهید از این طریق برند سازی کنید. تعیین اهداف در بازاریابی ایمیلی بسیار مهم بوده و عامل تاثیرگذار در موفقیت یا شکست شما خواهد بود. اگر صرفا قصد دارید برای کسب و کار اینترنتی خود بازاریابی ایمیلی انجام دهید، از همان ابتدا اشتباه کرده و فقط وقت خود را تلف میکنید.
همچنین ریختن یک برنامه جدول زمانی بسیار موئر است، زیرا بازاریابی ایمیلی باید تداوم داشته باشد و نباید کاربرانتان را بعد از یک فروش رها کنید. برنامه زمانی داشته باشید که در این زمان چه چیزی برای کاربران ارسال کنیم. مطالب برتر هفته، پیشنهادهای ویژه برای مطالعه، کد تخفیف برای محصولات، معرفی و پیشفروش محصول و… نمونههایی از پیشنهاد برای ارسال ایمیل به کاربران است.
6 دلیل اصلی که ثابت می کند ایمیل مارکتینگ برای کسب و کارتان مفید است را از زبان Comm100 بازگو می کنیم:
1. زمان و انرژی کم: به نسبت سودی که برایتان دارد به تلاش و صرف زمان بسیار کمی نیاز دارد.
2. شخصی سازی: بر خلاف تلویزیون، تبلیغات چاپی و بسیاری از رسانه های دیگر، شما می توانید ایمیل تان را هر طوری که خواستید، با هر اندازه، شامل هر چیزی و به صورت شخصی سازی شده با هر مخاطبی طراحی و ارسال کنید.
3. تفکیک مخاطبان: می توانید “مخاطبان یا مشتریان بالقوه” را از “مشتریان فعلی” به راحتی جدا کنید و برای هر کدام برنامه ای جداگانه داشته باشید!
4. مشتریان کنونیتان را وفادار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید تشویق کنید.
5. آیا در تلوزیون یا بیلبورد می توانید این کار تفکیک را انجام دهید؟! مسلما نه!
6. فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب: ایمیل مارکتینگ، به دلیل این که زمان کمی میگیرد و طراحی آن راحت است می تواند تناوب ارتباط شما را با مشتری زیاد کند.
7. مثلا شما با روش های دیگر تبلیغاتی ممکن است بتوانید ماهی یکبار یا هر دو هفته یکبار (با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد) با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، ولی در ایمیل مارکتینگ این کار را سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام می دهید.
8. اطلاع رسانی: با ایمیل مارکتینگ می توانید یکی از مراحل مهم فروش یعنی ایجاد آگاهی را از محصول یا خدمات یا برندتان به وجود آورید.
9. پشتیبانی از مشتری: با ایمیل مارکتینگ می توانید وفاداری خود را به مشتری نشان بدهید، می توانید در قالب ایمیل، خدمات پشتیبانی خود را به مشتری ارائه دهید.
تولید محتوا یکی از مهمترین مسایل مربوط به هر کسب و کار اینترنتی است که باید با برنامه هدفمند بهسراغ آن برود. محتوا در کسب و کار و وبسایت، منظور متن نیست، بلکه محتوا همه آن چیزی است که ما در اختیار مخاطبین میگذاریم. محتوا شامل متن، تصویر (عکس)، ویدیو و فایل صوتی است که در این مقاله قصد داریم شما با آنها آشنا کنیم.
وقتی صحبت از محتوا و تولید محتوا میشود، ذهن بهسراغ محتوای متنی و در اصل مقاله و مطالب درون سایتها و رسانهها میرود اما در اصل باید محتوا را کاملتر نگاه کنیم. محتوا هر آن چیزی است که قابل ارائه باشد. اینکه محتوای ما که میتواند پیام ما باشد، در چه فرمی است، مهم نیست.
در این مقاله قصد داریم محتوا را در چهار دستهبندی متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی معرفی و بررسی کنیم. هر از یک انواع محتوا ویژگیهای خاص خود را دارند و باید در شرایط و کانالهای درست به دست مخاطب برسد که این مورد را هم در ادامه بررسی خواهیم کرد.
نکته پیش شروع این است که محتوا زمانی مفید است که هدف داشته باشد و یک ارزش ایجاد کند. محتوای تولید شده باید متناسب با خواست و نیاز افراد باشد. محتواییای بهاین شکل، یک نیاز مخاطب را برطرف کرده و یک ارزشی برای آن -در یک حوزه خاص- ایجاد میکند. هدف شما از تولید هر گونه فرم محتوا باید این مورد باشد و وقتی که از کاربر فیدبک -بازخورد- مثبت گرفتید، باید از کار خود راضی باشید.
اولین فرمی از محتوا که با آن سر و کار داریم، محتوا متنی است. خبر یک وبسایت، نوشته تبلیغاتی روی بیلبورد، توییت یک کاربر در توییتر، متن کتاب، مقالهای در مجله و… همگی مثالهایی از محتوای متنی هستند. با اینکه در اغلب مطالب سایت فوربو سعی کردهایم که بهگونه مقاله بنویسم که بیشتر مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ شود اما در خصوص محتوا میخواهیم دید کاملتری را بهشما بدهیم.
محتوا متنی میتواند انواع مختلفی داشته باشد. یک سری محتواها جنبه خبر و اطلاعرسانی (News) دارند. درست مانند آنچیزی که در خبرگزاریها و مجلههای خبر آنها را مطالعه میکنید. این نوع از محتوا طرافداران بسیاری داشته و بخش قابلتوجهی از افراد روزانه مشغول مطالعه محتوای متنی در رسانهها و کانالهای مختلف هستند.
یکی دیگر از انواع محتوا متنی مرسوم، مقالات (Articles) هستند. مقالهها که میتوانند خودشان رویکردهای مختلفی داشته باشند، توسط یک متخصص در یک حوزه خاص نگارش میشود. مقالهها میتوانند تحلیلی بر یک موضوع باشند و آن موضوع هم میتوانند خبری، علمی، پژوهشی، گزارش و… باشد. محتوای آموزشی که یکی از فرمهای مرسوم مقالات است، امروزه در بسیاری از مجلات فیزیکی و رسانههای آنلاین مانند وبسایتها بهچشم میخورد.
محتوای خبری و مقالهها، از نمونههای متداول و پراستفاده محتوای متنی هستند. اما این محتوای متنی در کجا قابل استفاده است؟ برای پاسخ به این سوال باید با کانالهای توزیع (Distribution Channels) آشنا شوید. کانالهای توزیع هم در دنیای واقعی و هم فضای اینترنت وجود دارد. برای محتوای متنی در دنیای واقعی میتوان بیلبوردها، آگهیهای تبلیغاتی متنی، شعارهای زیستمحیطی، صلحآمیز و.. سطح شهر، کتابها، خلاصه کتابها و مجلات چاپی و روزنامه اشاره کرد. هر نوشتهای که چیزی را بهشما اضافه کند و یا بهبیان دیگر شما را با یک موضوع جدید آشنا و یا در مورد یک موضوع قدیمی آگاهتر کند، محتوای است که بر روی شما تاثیر گذاشته و شما مخاطب آن شدهاید. زمان و مکان هم در این مورد اهمیتی ندارد، یک جمله بر روی یک پوستر در سطح شهر، میتواند تلنگری بهشما بزند که یک کتاب ۵۰۰ صفحهای هم نتواند این کار را انجام دهد.
در فضای آنلاین نیز کانالهای توزیع زیادی برای محتوا متنی وجود دارد. تولید محتوا امروزه بیشتر در فضای آنلاین مطرح میشود و بسیاری از مقالات در سطح اینترنت تنها به تولید محتوا در وبسایت و رسانههای اجتماعی میپردازند. کار اشتباهی نیست اما برای درک بهتر، محتوا باید با فرم کلی آن در مدیومهای مختلف آشنا شد. وبسایتهای اینترنتی، وبلاگها، انجمنها، گروههای اینترنتی و رسانههای اجتماعی کانالهای توزیع محتوا متنی در سطح اینترنت و فضای آنلاین هستند.
محتوا تصویری در این قسمت منظور محتوا از نوع تصویر (عکس) با فرمتهای رایج است. در ابتدا در فضای اینترنت سایتها با محتوای متنی شناخته میشدند و در نتایج بالا قرار میگرفتند اما با افزایش مخاطبین و افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت، نوع محتوا نیز تغییر کرد. همچنان شاهد تغییر از عکس به ویدیو هستیم. اما عکس چگونه محتوایی است؟
عکسها نیز میتوانند حاوی پیام برای منتقل کردن باشند. بسیاری از عکاسان حرفهای با تهیه عکسهایی تاملبرانگیز، مفاهیمی را بهما منتقل میکنند. شیوه منتقل کردن احساس و یا پیام اخلاقی در قالب یک تصویر که توسط عکاس گرفته شده است، میتواند بسیار تاثیرگذار باشد نسبت به متن و شرح آن. خیلی از موضوع محتوا خارج نشویم و حال برای مورد بعد به سراغ تصاویر غیر عکاسی شده میپردازیم.
در فضای اینترنت و برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ از تصاویر گرافیکی و ساخته شده استفاده میشود. رسانههای اجتماعی با تغییر رویکرد خود، فضای مناسبی برای انتشار عکس را فراهم کردهاند و کسب و کارها و افراد تاثیرگذار سعی میکنند پیام خود را بهسرعت و بهزیبایی از طریق تصویر به کاربران خود منتقل کنند. محتوای تصویری میتوانند یک عکس معمولی، عکس گرافیکی -طراحی شده مانند اینفوگرافیک- و یا یک فایل متحرک -گیف- باشد.
یکی از فرمهای تاثیرگذار بخش محتوای تصویری، اینفوگرافیک است. اینفوگرافیکها بهشرطی که اطلاعات کاملی را با یک طرح جذاب و زیبا در اختیار مخاطبین قرار دهد، شانس بالایی برای ویروسی شدن را دارند. در بازاریابی ویروسی این مورد مطرح شده است که اگر اطلاعات را سریع و آسان و بهصورت خلاقانه در اختیار افراد قرار دهید، احتمال اینکه آنان این محتوا شما را بهاشتراک بگذارند بسیار زیاد است. پس اینفوگرافیکها یکی از مهمترین فرمهای محتوای تصویری هستند.
برای اطلاعرسانی در مورد یک موضوع خاص و یا انتشار پیام و جملات تاثیرگذار، بهخوبی میتوان از تصاویر در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کرد. برای پیاده کردن یک حالت فراخوان عمل (Call to Action)، معمولا در تصاویر از یک لینک، آدرس صفحه رسانه اجتماعی و یا آدرس سایت استفاده میشود.
یکی از تاثیرگذار ترین فرمهای ارائه محتوا امروزه، محتوا ویدویی است. ساخت و انشار ویدیوهای خلاقانه میتواند بهترین عملکرد را برای شما در بازاریابی داشته باشد. این نوع محتوا هم مشابه حالتهای دیگر، انوع و فرمهای مختلف دارد. ویدیو شما میتواند حاوی یک فیلم کوتاه در مورد موضوع خاصی باشد که شما آن را تدوین کردهاید، میتواند در مورد شامل تصاویر گرافیکی بههمراه متن و موسیقی باشد و.. .
محتوای ویدیویی کمدی، خلاقانه و خبری جز محبوبترین موضوعات ویدیوها در اینترنت و رسانههای اشتراکگذاری ویدیو مانند یوتیوب و آپارت هستند. پس طبیعتا در هر موضوعی که فعالیت میکنید، میتوانید محتوای خود را در قالب یکی از این موضوعات بهتر و سریعتر منتشر کنید. ویدیوهای آموزشی پس از این موضوعات، در دسته بعدی موضوعات پر طرفدار ویدیویی بهحساب میآیند.
کانالهای توزیع محتوا ویدیویی در اینترنت در ابتدا رسانههای اجتماعی ویدیو هستند. یوتیوب در سطح بینالمللی و آپارات در ایران، میتوانند مهمترین کانالهای توزیع برای ویدیوهای شما باشند. همچنین رسانههای اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام با ارائه بخش IGTV توانستد کاربران و علاقهمندن محتوای ویدیویی را جذب خود کنند. پس اینستاگرام هم میتوانند یک کانال توزیع مناسب برای ویدیوهای شما باشد.
یکی از مدلهای بسیار تاثیرگذار برای محتوای ویدیویی توضیح یک مورد توسط یک شخص جلوی دوربین است. در این حالت کسی جلوی دوربین قرار گرفته و در مورد موضوع موردنظر بهصورت مستقیم صحبت میکند. این مدل در تولید محتوا ویدیویی بههمراه یک توصیه برای خرید، شرکت در دوره، دانلود و… یک چیز در انتها میتواند تاثیر بسیار مثبتی در روند کمپینهای دیجیتال مارکتینگ شما داشته باشد.
تولید محتوای تصویری و ویدیویی برای اینستاگرام می تواند بسیار موثر باشد.
آخرین مورد از انواع محتوا، محتوا صوتی است. هرچیزی که شما فایل صوتی -برای مثال mp3- آن را در اختیار کاربران قرار دهید، یک محتوای صوتی است. توجه داشته باشید که هر فایل صوتی، پادکست (Podcast) نیست، بلکه یک تنها یک محتوای صوتی است. پادکستها مجموعه مشخصی هستند که یک نام مشخص دارند و در هر قسمت آن بهموضوعی پیرامون هدف کلی پادکست، میپردازند.
محتوای صوتی با اینکه تعداد مخاطبین بسیار کمتری نسبت به سایر فرمهای محتوا دارد اما تاثیرگذاری آن مثالزدنی است. برای مثال در اپلیکیشنها و پلتفرمهای توزیع پادکست، هر بار بازدید و یا دانلود ملاک نیست. بلکه آماری که از اپیزودها بهشما میدهند مربوط به افرادی است که پادکست شما را گوش کردهاند. اینکه شخصی بهشما اجازه دهد که مواردی را در گوشش -با هدفون- به او بگویید، بسیار با اهمیت است و طبیعتا اگر کار شما خوب باشد، آن شخص همراه شما شده میتواند بسیار برای مجموعه شما موثر باشد.
محتواهای صوتی که در بحث تولید محتوا فرآیند سادهتری نسبت به سایر مدلها دارند و شما میتوانید خیلی سریع، فایلهای صوتی و در اصل محتوای صوتی خود را ظبط و منتشر کنید. نکته مهم در خصوص محتوا صوتی این است که باید بر روی چیزی که میخواهید بگویید، مطمئن باشید و محتوای با کیفیتی را انتخاب کنید.
منبع